История

Началото

Добре дошли в прекрасния свят на Scania и камионите! Всъщност, това е подвеждащ поздрав, защото вие, пък и всички ние, отдавна сме в него. Нашият свят е свят на камиони повече от век, може би просто не го забелязваме всеки ден. Но те са тук. Те доставят храната ни, вещите ни, помагат за строежа на домовете и градовете ни, спасяват ни от пожари, работят неуморно в мините, носят ни дърва, гориво, извозват отпадъците ни и какво ли още не. Ако смятате, че не ползвате камион, сте в заблуда. Всички го правим пряко или косвено. Scania е един от световните лидери в този свят, който описахме. Шведската компания, основана официално през 1911 година (но историята започва малко по-рано), предлага камиони и автобуси, индустриални и корабни двигатели, и отдавна е доказала, че произвежда едни от най-надеждните машини, които тихомълком вършат всичко гореспоменато.

AB Scania-Vabis е основана през 1911 година след сливането на Vabis (Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge) от Сьодертале и Scania (Maskinfabriks-aktiebolaget Scania) от Малмьо. Първата компания била производител на вагони за шведските железници, по-късно и на коли, а втората правела велосипеди. Scania купува Vabis през 1900 година и заедно разширяват гамата си продукти в посока машини за производство на гуми, прахосмукачки и автомобили. В началото на века правят три прототипа на автомобили, а не след дълго се появяват и първите производствени. След това от фабриката, разположена до Сьодертале Канал и железопътния възел, осигуряващ достъп от Балтийско море до голям брой пристанища в езерото Меларен, започват да излизат камиони с капацитет между 1.5 и 3 тона. Първият индустриален двигател с логото на Scania се ражда през 1905-а и е доставен на пожарната в Стокхолм, за да изпомпва вода. Няколко години по-късно се появява и първият шведски автобус - шаси от Scania и двигател и каросерия от Vabis. Той ще се движи целогодишно по маршрут Åmot-Årjäng.

През 1911-а компанията официално се кръщава Scania-Vabis. База става Сьодертале, където се произвеждат двигателите, колите и лекотоварните машини, а камионите и тежкотоварните автомобили се правят в Малмьо. Всичко се развива добре, скоро към фабриката се достроява и леярна, а през 1918-а годишното производство достига 125 автомобила. Целта им е да достигнат Ford в САЩ и да се фокусират върху износа. След войната пред Scania-Vabis се отварят нови пазари и те искат да ги превземат, но действителността е друга, защото след свалянето на забраните за внос, шведският пазар е залят с евтини масови автомобили от чужбина. Следва и депресията, която през 1921-ва носи сериозни финансови трудности за компанията, но спасението, което по принцип дебне отвсякъде, идва от Enskilda Bank от Стокхолм, собственост на индустриалците Валенберг. Те внасят малко свеж капитал и така Scania-Vabis продължава напред. Друг фактор, който също спомага значително за оцеляването на Scania, е двигателят, проектиран от Аугуст Нилсон. Патентованият от него карбуратор, който е доста по-надежден и икономичен, съчетан с компактен 4-цилиндров мотор с 60 кс, прави камионите и автобусите, които задвижва, изключително конкурентни. Толкова конкурентни, че шведските пощи решават да заложат именно на тях и поръчват 15 пощенски автобуса. Така ръководството на Scania-Vabis разбира, че трябва да се съсредоточи върху тежкотоварните машини и автобусите, и поне временно да забрави за автомобилите.

Започва постепенно модернизиране на гамата - камионите им стават по-леки, много по-бързи и в същото време по-икономични, а автобусите, задвижвани от 6-цилиндрови двигатели със 100 кс, са най-мощните на пазара. През 1932-ра Scania-Vabis доставя първия “Bulldog” автобус. Дизайнът е вдъхновен от американския Twin Coach, отвътре е просторен, макар и с късо междуосие, и много маневрен. По същото време, макар и да наблягат повече на автобусите заради спадащите продажби на камиони, Scania-Vabis разработват първия си дизелов двигател. Той се базира на дизайна на 6-цилиндровия им мотор, но сериозно модифициран заради високата компресия. Успехът му не закъснява. Така през 30-те всеки шведски инженер иска да работи в Scania - заплатите са добри, компанията се развива и хората рядко напускали, и повече шофьори държат да карат именно Scania-Vabis, защото са надеждни. Компанията от своя страна ценяла работниците и искала да дава най-доброто на шофьорите. Днес, десетилетия по-късно, това не се е променило. Сега SCANIA търси най-добрия шофьор чрез Scania Driver Competition.
Включи се в надпреварата тук!