История

Scania до днес

Въпреки избухването на Втората световна, Scania-Vabis не спира да се разраства. Разбира се, идват и поръчки от военните за камиони и двигатели, което допълнително увеличава работата, и през 43-а те носят 98% от печалбата. Когато войната свършва, хората отново имат нужда от нови машини. Scania започва да произвежда автобуси с пълна сила, защото от Stockholm Tramways правят заявка за 336 дизелови автобуса и тролейбуса. През следващите две десетилетия тези машини ще изпълнят улиците на Стокхолм. Следват години на успех и на международните пазари, като през 56-а Scania отбелязва, че 50% от производството е за износ. През 61-ва компанията открива и първата си фабрика извън Швеция - в Сао Бернардо до Кампо, близо до Сао Пауло, Бразилия. Там ще произвежда камиони, шасита за автобуси и индустриални и корабни двигатели. Малко по-късно отваря врати и фабриката в Зволе, Холандия. На 100 км от Амстердам и открита от принца на Холандия, тя е първата крачка от експанзията на Scania-Vabis в Европа.

Когато през 67-а Швеция преминава от ляво към дясно движение, заявките за нови автобуси към Scania-Vabis направо избухват и компанията решава да купи AB Svenska Karosseri Verkstäderna, за да премести там производството и да успее да отговори на търсенето. През 68-а пък представят и първата хидравлично накланяща се кабина в LB110. Новото поколение камиони е доста по-различно на външен вид, предлага много по-приятна среда за шофьора, по-удобно е за каране и идва с нова скоростна кутия, а малко след него се ражда и легендарният V8 двигател. 14-литров, с 350 кс, той носи страхотен успех на компанията, защото е най-мощният в Европа по това време и представя новата философия на Scania-Vabis за висок въртящ момент при ниски скорости. Много по-икономична, удължаваща живота на двигателя и намаляваща шума, тази философия е революция.

В този момент Scania-Vabis се слива със Saab (шведски производител на коли и самолети) и новата компания се казва официално SCANIA. След това продажбите растат стабилно, а с представянето на новия “тих автобус” през 71-ва, успехът се умножава. Градският автобус е шумен колкото кола - 77 dB. През 79-а продажбите вече са до небето - 22 841 камиона годишно, с голямо търсене от Германия и Франция. Малко по-рано се е говорело за сливане между Scania-Saab и Volvo Corporation, но то не се случва. В следващото десетилетие SCANIA не спира да разработва нови модели, да покорява нови пазари и да се развива технологично. В края на 80-те отваря цял технологичен център, в който има лаборатории и съоръжения за тестове, а малко по-късно се появяват и първите компютри. През 90-а пускат на пазара първия автобус, задвижван с етанол. Той е отговор на кризата за горива и предлага по-ниски вредни емисии.

През 1991-ва SCANIA отбелязва своята 100-годишнина със зрелищна поредица от събития, на която са поканени над 65 000 гости. През 2016 в София SCANIА Bulgaria не пропусна да отбележи своята 125-годишнина, което също бе невероятно събитие. Днес историята продължава.
Стани част от нея и се включи в състезанието Scania Driver Competition.