Устойчивост

Партньорство за устойчиво развитие - мисията е възможна

Партньорство за устойчиво развитие - мисията е възможна Зелената сделка на ЕС и товарните автомобили Примката около замърсителите на въздуха и околната среда в Европа се затяга. Новата Зелена сделка на Европейския съюз си поставя амбициозната задача за постигане на нулеви емисии до 2050 г. Целта е заложена в Закон за климата, чието обсъждане започва, а заедно с него стартира и успоредна промяна в директивите за възобновяемата енергия, енергийната ефективност, използването на земята и търговията на емисии. Постигането на климатичен неутралитет на Европа ще разтърси познатия обществен ред и ще пренареди развитието към кръговата икономика, намаляване на потреблението на сградите, биоразнообразието, земеделието и иновациите. Европейската комисия представи предложение за включване на политическия ангажимент на общността за постигане на неутралност по отношение на климата до 2050 г. в законодателството. „Днес предприемаме решителни стъпки към превръщането на ЕС в първия неутрален по отношение на климата континент до 2050 г. Законодателният акт за климата е правното изражение на политическия ни ангажимент и ни поставя необратимо на пътя към по-устойчиво бъдеще. Той е в сърцето на Европейския зелен пакт. Той предлага предвидимост и прозрачност за европейската промишленост и инвеститорите. Той задава също посоката на нашата стратегия за екологичен растеж и гарантира, че преходът ще бъде постепенен и справедлив“, коментира председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен. Комисията предлага да се установи общ курс на ЕС за периода 2030-2050 г. за намаляване на емисиите на парникови газове, с чиято помощ ще се отчита напредъкът и ще се осигурява предвидимост за публичните органи, предприятията и гражданите. И тук стигаме до транспорта, който ще продължава да движи света, но ще трябва да посреща все по- нарастващите нужди от потребление и мобилност. Според Международния транспортен форум (ITF) и Международния съвет за чист транспорт (ICCT) обемът на товарните превози ще се увеличи с 300% през следващите 30 години.

IMG-ALT

Как автомобилният превоз на стоки и пътници може да помогне за постигане на целите за климата е въпрос, който остава открит.

Сегашната цел на ЕС пред автомобилните производители е да сведат емисиите на CO2 до 95 г/км до края на следващата година. Очаква се новите автомобили в Европа да станат с нулево замърсяване, вероятно към 2030 г. Електрическите автомобили ще бъдат стимулирани с развиване на мрежата от зарядни станции, която да е толкова гъста, че да осигури безпроблемно пътуване. Биогоривата и въглеродът ще бъдат промотирани за самолети и превози там, където не е възможна електрификация. Няма начин да се предскаже какво ще донесе бъдещето. Едно нещо, което знаем със сигурност е, че партньорството е от решаващо значение за ускоряване на промените. Затова производителите на транспортни средства още днес вече приспособяват продуктите и услугите си за бизнеса на своите клиенти, за да бъдат релевантни в устойчивите транспортни решения в утрешния ден.

За всеки бизнес е важно с кого избира да работи и затова Scania избира партньори, които се грижат за природата и подчиняват плановете си на устойчивото развитие.

Освен това, шведската компания подпомага клиентите и партньорите си да се ангажират с отговорен бизнес за една по-устойчива среда. Но преходът към устойчивост излиза отвъд границите на тежкотоварното производство. За да се стимулира промяната, Scania се нуждае от партньори, които предоставят на транспортната екосистема инфраструктура както за възобновяеми горива, така и за електрификация. Нужно е да се изградят връзки и взаимоотношения между клиенти, доставчици на метан, фирми-потребители на транспортни услуги и общини, които да превърнат „чистите“ доставки в цялостна и завършена транспортна система.

Ето защо шведският производител влиза в стратегически партньорства с производители на горива, доставчици на инфраструктура и заинтересовани страни като власти, правителства и градове. В Стокхолм, например, бе тествано снабдяването на магазините през нощта. Ефектът бе: чисто и безшумно доставяне на стоки. Това стана възможно чрез управление в безшумен електрически режим. Този начин на логистика значително намалява сроковете за доставка, което води до по-ниски емисии на въглероден диоксид, азотен оксид и прахови частици. За целта се използва plug-in хибриден автомобил на Scania. По пътя от склада камионът използва биогориво, хидротретирано растително масло (HVO). Когато влезе в града, GPS системата на превозното средство автоматично го подканя да премине в електрически режим. Съществува възможност камионът да зарежда батериите си, докато извършва доставки до един от ресторантите.

Оценката показва, че средно доставките извън пиковите моменти са били с 38% по-бързи от дневните доставки, направени през по-тесния часови диапазон от 7 до 12 часа на обяд. Доставките извън натоварените часове с всички видове камиони като цяло допринасят за по-ниски емисии поради по- лесния процес на паркиране в пунктовете за доставка, по-малко опашки, по-висока скорост и по-чести възможности за зелени вълни на кръстовищата.

Смекчаващите ефекти върху други емисии са също толкова обнадеждаващи. Резултатите показват, че нощните доставки с хибридния модул намаляват емисиите от твърди частици (PM10) с 28% и оптимизират емисиите на азотен оксид с повече от 80 на сто. Тези големи намаления се дължат основно на по-малкото време, прекарано в шофиране и стоене в опашки през нощта и по-добрата наличност на паркинг места.

ALT-IMG-HERE

Шведският бранд дава възможност на всеки клиент да избере решение, което най-добре отговаря на сферата, в която оперира - от газ до HVO, от биодизел до биоетанол, все решения, които помагат за намаляване на въглеродните емисии и имат за цел да направят тежкотоварния транспорт по-устойчив. Днес половината от всички потребители не знаят за концепцията за биоикономика, а останалите имат смесено отношение към нея.

Scania си сътрудничи с Xynteo, междуотраслова платформа за свързване на идеи, за да проучи пълния потенциал за биогоривата и по-широката биоикономика в Европа. Проектът ангажира експерти, бизнес лидери и заинтересовани страни от различни сектори на биоикономиката, за да очертае възможностите за растеж и да идентифицира бариерите пред неговото развитие.

На последната борса на Xynteo в Осло, 500 ръководени от мисията лидери в бизнеса, политиката, академичните среди, изкуствата, както и активисти се срещнаха, за да предизвикат системните проблеми, възпрепятстващи по-устойчивото развитие и разширяване на европейската биоикономика. Програмата на Scania бе разработена в един от петте иновационни семинара, за да предложи конкретни и практически решения за ускоряване на биоикономиката.

На последната борса на Xynteo в Осло, 500 ръководени от мисията лидери в бизнеса, политиката, академичните среди, изкуствата, както и активисти се срещнаха, за да предизвикат системните проблеми, възпрепятстващи по-устойчивото развитие и разширяване на европейската биоикономика. Програмата на Scania бе разработена в един от петте иновационни семинара, за да предложи конкретни и практически решения за ускоряване на биоикономиката.

Една от темите бе да се определи какво може да направи частният сектор сам днес - без значителни промени в инфраструктурата, така че декарбонизацията в транспортния сектор да започне веднага. Специфична дискусия беше как да направим устойчивите биогорива по-конкурентоспособни с еквивалентните варианти на изкопаеми. Разходите за производство на горива на биологична основа са значително по-високи, отколкото за еквивалентни варианти на изкопаеми горива. И за разлика от други форми на възобновяема енергия, тези разходи не намаляват с времето.

На първо време е ясно, че трябва да се създаде силна коалиция, която да работи целенасочено и ефективно по решаването на тези въпроси съвместно с европейските институции.

ALT-IMG-HERE