Устойчивост

Трансформация към устойчивост

През изминалата 2019 г. Scania България проведе мащабно роудшоу за представяне на новите си камиони и автобуси на метан в цялата страна. Седем града у нас - Благоевград, София, Велико Търново, Русе, Варна, Бургас и Пловдив, имаха възможност да се запознаят отблизо с най-модерните тежкотоварни транспортни средства на CNG. Обиколката, която стартира от Благоевград и завърши в Пловдив, бе част от кампанията на шведския производител под мотото „Устойчивост! Сега и Отвъд хоризонта!“

Scania се ангажира да насочи прехода към устойчива транспортна система. За компанията това означава, да привлече партньори и съмишленици и да трансформира целият производствен и икономически цикъл в сферата, в която оперира - транспорта. Кампанията включваше срещи с бизнеса на месно ниво, на които бяха представени модерните решения за „чиста“ бързина на доставките. Концепцията се основава на производство без въглероден отпечатък и изграждане на връзки и взаимоотношения между клиентите, доставчиците на метан, фирмите-потребители на транспортни услуги и общините, които да превърнат „чистите“ доставки в цялостна и завършена транспортна система.

В рамките на роудшоуто бяха показвани презентации и филми, организирани дискусии и тест драйв на модерните транспортни средства за превоз на товари и пътници на метан. Шведският производител демонстрира успешни модели за доставки, които постигат едновременно безопасност за околната среда и рентабилност за бизнеса на транспортните компании и дистрибутори.

Очаквано, огромен интерес сред посетителите предизвикаха машините за тест драйв на CNG – Scania R410 A4x2NA - Cab type CR20N, Scania R410 A4x2NA - Cab type CR20H и Scania P280 B4x2NA - Cab type CP14L.

Разходът на гориво на тежкотоварните автомобили, работещи на метан, е значително по-нисък, в сравнение с дизеловите, при запазени работни характеристики. Пробегът с едно зареждане на резервоара е над 500 км. Клиенти, които ползват камиони на CNG на Scania са изчислили, че спестяват между 600 и 1000 лв. на месец през пробег около 10 000 км.

Транспортът продължава да бъде един от големите замърсители на въздуха – той е най-големият източник на азотен оксид - 39%, както и от значимите на фини прахови частици - 13%. Разчетите на инженерите на шведската компания показват, че в зависимост от вида алтернативно гориво - биогаз или природен газ, въглеродните емисии могат да бъдат намалени от 15 до 90%. И двете алтернативи оптимизират наполовина емисиите на азотен оксид и с 40 на сто емисиите на прахови частици. Същевременно двигателите на метан са изключително тихи - под 72 dB(A) шум, което е важно за работа в градска среда: за дистрибуция, почистване, превоз на пътници и др. Scania разполага с най-широката гама от превозни средства с алтернативно гориво на пазара, подходящи както за градска дистрибуция, така и за регионален и международен транспорт. Шведският производител непрекъснато работи за минимизиране на емисиите от своите продукти. „Започнахме първо от себе си, като намаляваме целенасочено нивата на емисиите, генерирани от собствените ни експлоатационни и транспортни дейности“, споделят от компанията. Амбицията на Scania е да намали емисиите на CO2 с 50% от сухопътния си транспорт на превозен тон до 2025 г. Стъпките започват с пълно премахване на употребата на изкопаеми горива за електричеството, което шведският производител ползва, още през настоящата година. Компанията ще продължи да предлага най-широката гама от продукти на пазара с алтернативно на изкопаемите горива задвижване.

Подходът към устойчивия транспорт излиза отвъд границите на тежкотоварното производство и взима предвид цялата транспортна система, включвайки заинтересовани страни извън традиционната клиентска база. За да се стимулира промяната, производителите на автобуси и камиони се нуждаят от партньори, които предоставят на транспортната екосистема инфраструктура както за възобновяеми горива, така и за електрификация. Днешната икономика на транспорта трябва да е устойчива за околната среда и съответно икономически ефективна за бизнеса. Затова Scania влиза в стратегически партньорства с производители на горива, доставчици на инфраструктура и заинтересовани страни като власти, правителства и градове. “Заедно с клиентите и клиентите на нашите клиенти можем да подтикнем транспортния бизнес да предприеме стъпки за декарбонизиране на автопарка си и за увеличаване на използването на алтернативи на дизела. В същото време достъпът до възобновяеми горива и електричество за превозните средства трябва да бъде толкова лесен, колкото е конвенционалният дизел днес”, споделят от шведската компания.